Helena Jonsson, vilken tjej!

Jag såg precis när Helena Jonsson tog sin tredje medalj i detta skidskytte-VM i Pyeongchang. Denna gången blev det ett brons i masstarten, vilket vi ska vara mer än nöjda med! Helena har fått sitt stora genombrott i och med detta VM och hade innan världsmästerskapets start målsättningen att försöka ta en medalj med sig hem - det blev tre. Ett guld, ett silver och nu idag, ett brons. Det är grymt bra jobbat! Inför masstarten kände hon sig tung i kroppen, vilket är helt förståeligt då hon har kört sex lopp på en vecka. Att ändå lyckas ta en medalj är en riktig prestation!

Det är så otroligt små marginaler i skidskytte, det är bland annat därför jag gillar att kolla på det. I loppet idag hade fem, sex tjejer guldläge inför sista skjutningen, däribland Helena. Hennes konkurrenter bommade runt omkring henne och hade hon bara skjutit fullt hade det blivit guld. Men trots att hon är väldigt säker på stående missade hon ett skott och blev därför trea med två bom totalt. Men hon knaprade in massor med poäng i den totala världscupen. Ledarinnan, en tyska jag inte minns namnet på, kom sist av alla idag med sju bom. Även detta ett exempel på vilka små marginaler det är inom skidskyttet.. 

Men som sagt, tredje medaljen för Helena idag och vi kan bara konstatera att hon är en riktig nationshjälte! Vilken tjej! Här har vi äntligen en som kan ta över som efterträdare efter otroliga Magdalena Forsberg. Riktigt roligt. Och vilka lopp hon har gjort i detta VM:et sen. Tre medaljer, det är otroligt bra jobbat. Stort grattis säger vi till Helena!! :)


Kommentarer
Postat av: Sofie

SV: nejdå vi kommer peppa dig och stretcha tillsammans ;D det är klart att jag kommer imon, match i veckan jue ;)

2009-02-22 @ 15:30:42
URL: http://soffiemartinsson.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Heja heja! Vilken tjej:)Nästan lika bra som min lilla dotter. Puss

2009-02-22 @ 18:15:41
Postat av: philippa

Håller med, skitskytte är verkligen kul och kolla på! För allt kan hända =) Helena är grym, synd att de inte gick lika bra för herrarna denna gången.

2009-02-22 @ 21:45:23
URL: http://philippaolausson.blogg.se/
Postat av: Mary

Kul att du tycker det :) Jag har inte haft så mycket att blogg om men det ska bli bättrning nu :) Jo allt är bara bra med mig. Det är mycket med skolan bara men det ordnar sig snart. Hur är det själv? Kram

2009-02-22 @ 22:54:02
URL: http://www.maaarys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0